Blå säl

Jag har ingen energi, ingen ork, ingen lust.
Det är skitkonstigt att man inte kan översätta ordet orka, till engelska. Framförallt så är det jävligt frustrerande.
Språk rent generellt är egentligen jävligt frustrerande.
Jag menar så länge du besitter förmågan om att kunna yttra dig på ett relativt formellt och avancerat sätt så kan du lura vem som helst att du är smart. Det är en jäkla födel, att förstå sitt språk, från grunden. Och i de flesta fall så behöver du inte lura någon, så länge du vet vad du pratar om.
Men även om du vet, och folk vet att du vet, så spelar det ingen roll längre när du plötsligt startar upp igen i ett helt främmande land. Det spelar ingen roll om du vet, för så länge du inte kan språkets alla färger och nyanser, så kommer du uppfattas som korkad och ganska snabbt hamna under kategorin , dum i huvudet.

Det är lustigt egentligen, hur vi människor tvingas kämpa om en värdig roll i vårt samhälle.
Jag tycker egentligen att språk och olika kulturer är skitintressant,
men så länge vi jämt tvingas krocka när vi möts förlorar man liksom intresset. Eller i alla fall orken.
Orken, som inte går att översätta till engelska, menar jag.
Och hur jävla dumt är inte det liksom,
egentligen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0